Δευτέρα 3 Οκτωβρίου 2011

Επαναληπτικές ασκήσεις στα ουσιαστικά



Επαναληπτικές ασκήσεις στα ουσιαστικά


1.       Να συμπληρώσετε τα κενά με κεφαλαίο ή μικρό:
__ λληνας, __ερμανικός, __εός, οι δώδεκα __εοί του ___λύμπου, __εϊκός, το έργο __λιάδα του __μήρου, __μηρική ποίηση, το __μερικανικό __ολλέγιο «__νατόλια», οι ___ταυροφορίες, η αρετή της ___μόνοιας, πλατεία ___μόνοιας.
2.      Για τα παρακάτω ουσιαστικά να σχηματίσετε το θηλυκό γένος:
γείτονας

φοιτητής

δράκος

υπναράς

αυτοκράτορας

ήρωας

ιερέας

λύκος


3.      Να συμπληρωθούν τα κενά με τον κατάλληλο τύπο της παρένθεσης:
Ο δυνατός κρότος ονομάζεται ______________, ενώ η δυνατή βροχή συνοδεύεται συνήθως από ______________ και αστραπές (βροντή - βρόντος).
Η αναπνοή λέγεται και ___________˙ από την κατσαρόλα βγαίνει ______________ (αχνός - άχνα).
Τα ζώα είναι κιόλας στο _____________˙ τα παλιά αυτοκίνητα συγκεντρώνονται σε ______________ (μαντρί - μάντρα).
Υπάρχουν _____________ για την ύπαρξη ενός αρχαίου ναού στην περιοχή˙ οι χριστιανοί υπέστησαν ______________ (μαρτύριο - μαρτυρία).
Χρησιμοποιεί αθέμιτ__ __________ για να ανέλθει στην κοινωνική ιεραρχία˙ στ___ __________ του κτήματος υπάρχει ένα πλατάνι (μέση - μέσο).
Αγοράσαμε _______________ στη Χαλκιδική και το φράξαμε με ______________ (περιβόλι - περίβολος).
Βρίσκεται πάντα στ___ πλευρ___ του˙ ___ ____________ του τριγώνου είναι 3 cm (πλευρά - πλευρό).
Επισκεφθήκαμε τ____ ___________ του Ολυμπίου Διός˙ στην αρχαιότητα τοποθετούσαν πάνω στους τάφους επιτύμβι___ _____________ (στήλη - στύλος).
4.      Να συμπληρωθούν τα κενά με το ουσιαστικό της παρένθεσης στον κατάλληλο αριθμό:
Έγινε _____________ ρεύματος˙ πόσο θέλω να ξαναπάω ____________ στη Σαντορίνη (διακοπή).
_______________ της Πρωτοχρονιάς αρρώστησα˙ _________________ του πολέμου ήταν αισθητή η οικονομική κρίση (παραμονή).
5.      Να σχηματιστεί η γενική και αιτιατική πληθυντικού των παρακάτω αρσενικών ουσιαστικών:
χαρακτήρας

ρήτορας

επαγγελματίας

άξονας

βοριάς

επιβάτης

τραγουδιστής

πρόσφυγας

δήμαρχος

αντίλαλος

πόλεμος

χρόνος


6.      Να σχηματιστεί η κλητική ενικού των παρακάτω αρσενικών ουσιαστικών:
στρατηγός

Αλέκος

Παύλος

Πέτρος

γέρος

καπετάνιος

Δημητρός

φιλαράκος

κ. Δημητράκος

Τοτός


     6β. Να συμπληρωθούν τα κενά με τον κατάλληλο τύπο της παρένθεσης:
Μετά τη γυμναστική του άρεζε να δείχνει τους ___________ του (μυς).
Η επιτροπή των ____________ υπέβαλε τα αιτήματά της στο Υπουργείο (πρύτανης).
Έγιναν τοποθετήσεις νέων ______________ (πρέσβης).
7.      Να σχηματιστεί η γεν. πλ. των παρακάτω θηλυκών ουσιαστικών:
δίψα

γλώσσα

αίθουσα

μέλισσα

μαθήτρια

διώρυγα

κοινότητα

ψήφος

κυρία

αλλαγή

(ενώ: κύριος)

ανάγκη

υπναρού

ζάχαρη

μέθοδος

τάση

δήλωση

υπόθεση


8.      Να συμπληρωθούν τα κενά με τον κατάλληλο τύπο της παρένθεσης:
Στα αρχαία ελληνικά έπρεπε να επαναλάβει και τις τρεις __________ ουσιαστικών (κλίση).
Όλα τα σώματα έλκονται λόγω ________________ (βαρύτητα).
Διάβασε στην αίτηση: «Όνομα _____________» (μητέρα).
Άκουσε από τους φίλους του τα εξ _____________ για τη χαζομάρα που έκανε (άμαξα).
Η υπόθεσή του έφθασε στο Συμβούλιο ______________ (Επικράτεια).
Η έκταση που αγόρασαν γρήγορα εντάχθηκε στο σχέδιο _____________ (πόλη).
Μέτρησε ____ _________ προσεκτικά προς αποφυγή σφαλμάτων (ψήφος).
Τον γοήτευαν οι τεχνικές της ______________ (πειθώ).
9.      Να σχηματιστεί η γενική πληθυντικού των παρακάτω ουδέτερων ουσιαστικών:
ποσό

αμύγδαλο

βότσαλο

βύσσινο

έπιπλο

κείμενο

αυτοκίνητο

γατάκι

ποδήλατο

βούτυρο


       9β. Να συμπληρωθούν οι καταλήξεις:
το βράδ__, δόρ__, οξ__, δάκρ__, δίχτ__, στάχ__, τα βράδ__, δάκρ___.
10.   Να σχηματιστούν η γενική ενικού, καθώς και οι ονομ. και γεν. πλ. των παρακάτω ουδέτερων ουσιαστικών:
άλσος – του ____________ - των ______________ - τα _________________
μέγεθος – του ____________ - των ______________ - τα _________________
πέλαγος – του _____________ - των ______________ - τα _________________
11.    Να σχηματιστούν οι γεν. εν. και πλ. των παρακάτω ουσιαστικών:
δράμα

μάθημα

τέρας

κρέας

φως

καθεστώς


12.   Να συμπληρωθούν τα κενά με τον κατάλληλο τύπο του ουσιαστικού «εισαγγελέας»:
Αναζήτησε τον ___________________ Υπηρεσίας, για να υποβάλει την καταγγελία του. Οι _______________ του Πρωτοδικείου Πρεβέζης αποφάσισαν την παραπομπή του κατηγορουμένου στο Πρωτοδικείο Αθηνών.
13.   Να συμπληρωθούν τα κενά με τον κατάλληλο τύπο της παρένθεσης:
Η εισαγωγή του νέου ______________ (προϊόν) αποδείχθηκε ιδανική λύση.
Η χημική ένωση των συγκεκριμένων _______________ (οξύ) ήταν καταστροφική για τα χέρια του πειραματιζόμενου επιστήμονα.
Στην έκθεση του Μουσείου συμπεριλαμβάνονται και αρκετά _______________ (δόρυ) από την ελληνιστική εποχή.
Για την παραμονή ή την αποχώρησή του από το Πανεπιστήμιο έπρεπε να αποφασίσουν οι ______________ (γονιός / γονέας) του. 
Τρόμαξε πολύ, του κόπηκαν τα ________________ (ήπαρ).
Η παραγωγή _______________ (γάλα) μειώθηκε κατά το ήμισυ.
14.   Να συμπληρώσετε τα κενά με τους κατάλληλους τύπους των ουσιαστικών «εμπειρία» ή «πείρα»:
Στο βιβλίο του περιγράφει _______________________.
Οι _________________ από τις αποτυχίες μας διδάσκουν και μας παρέχουν __________ πολύτιμη.
Η συνεργασία του με την εταιρία ΑΒΓ είναι μια καλή ______________, δεν σημαίνει όμως ότι του έδωσε και την απαραίτητη __________, ώστε να αναλάβει μόνος του την ευθύνη της επιχείρησης.
15.   Να συμπληρώσετε τα κενά με τους κατάλληλους τύπους των ουσιαστικών «η ύπαιθρος» - «το ύπαιθρο»:
Οι κάτοικοι ____ _____________ πλεονεκτούν σε σχέση με τον πληθυσμό της πόλης ως προς το υγιές περιβάλλον. Τα παιδιά της πόλης δεν χαίρονται όσο πρέπει ___ ________, αφού πολλές πολυκατοικίες δεν έχουν κήπο.
[Τα κέντρα που λειτουργούν σε ανοιχτό χώρο λέγονται αντίστοιχα ________________ (επίθ.).]
16.   Να συμπληρώσετε τα κενά με τους κατάλληλους τύπους των ουσιαστικών «ευθύνη» - «υπευθυνότητα»:
Όλες αυτές οι ______________ δεν τον εμπόδιζαν να ταξιδεύει. Δείχνει __________________, έχει συναίσθηση της ευθύνης του.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου